PMS – premenstruella spänningar

Varje månad är den andra lik. Huvudvärk, ömma bröst, illamående och nedstämdhet. Var tredje kvinna har PMS till den grad att humöret och kroppen, varje månad, förändras dagarna innan menstruation.

En ökning av progesteron

Vid ägglossningen som sker varje månad höjs hormonet progesteron i kroppen väldigt snabbt. Blir ägget inte befruktat sänks hormonnivån lika snabbt igen. Det är denna hormonella berg-och-dalbana som orsakar PMS och PMDS. PMS är med andra ord en reaktion på att kroppen inte blivit gravid.

PMS

Vid PMS blir livet lite mörkare.

Symptom

Symptomen för PMS är ganska så lätta att känna igen. Men alla kvinnor drabbas inte av samma symptom.

De mest vanliga är symptomen vid PMS är att du blir lättirriterad, ledsen, nedstämd, får huvudvärk, blir illamående, sötsugen, svullen i kroppen och känner dig trött.

Egenvård och lindring

Vet du med dig att du lätt får PMS som påverkar dig och din omgivning negativt kan det vara bra att först och främst tala om det för din omgivning. Då kan du få en ökad förståelse och utrymme att vara irriterad eller ledsen. Däremot kan du hjälpa kroppen till att må bättre genom motion, bra kost och mycket sömn.

Behandling

Utöver det du kan göra skälv för att lindra din PMS finns det även andra behandlingsmetoder som fungerar bra. Vissa kvinnor använder naturläkemedel såsom femal balans, femicur och jättenattljusolja. För andra kvinnor fungerar hormonbehandling mycket bra, då främst p-piller.

Akupunktur sägs också fungera då det utsöndrar ett hormon som gör oss lugna och avslappnade. Massage är också en alternativ behandling mot PMS. Och har du riktigt svår PMS med depressionsliknande symptom kan antidepressiva läkemedel vara till stor hjälp. Var bara medveten om att alla läkemedel har biverkningar i viss mån. Vissa antidepressiva kan exempelvis minska sexlusten och göra att du blir hungrigare, likaså med p-piller.

PMDS

PMDS är en förkortning och står för premenstruellt dysforiskt syndrom. Att ha PMDS är till skillnad från PMS ett tillstånd som påverkar livet till den grad att du inte fungerar. PMDS har mycket liknande symptom som depression och det är inte helt ovanligt att det till och med uppstår självmordstankar och totala personlighetsförändringar.

Hantera din PMS

Om du vet med dig att varje månad blir den andra lik kan det vara en god idé att börja kartlägga dina menstruationer. På så vis kan du vara beredd på när mensen ska komma och när i menstruationscykeln du får PMS. Det kan också vara skönt att veta vad ditt dåliga humör eller nedstämdhet beror på.

På så vis kan stressen kring att du inte mår bra i livet uteslutas. Du vet att det är kroppen som gör att du känner som du gör och det behöver absolut inte betyda att du är olycklig eller deprimerad.

Andra läste också: